Premis Literaris de Girona 2020

La Fundació Prudenci Bertrana convoca els Premis Literaris de Girona, que publica Grup62 en les modalitats següents: PRUDENCI BERTRANA de novel·la, MIQUEL DE PALOL de poesia, CARLES RAHOLA dʼassaig i RAMON MUNTANER de literatura juvenil.

Els jurats de cadascuna d’aquestes quatre modalitats s’han reunit virtualment el dia 16 de juny i han donat a conèixer els veredictes respectius, que s’anuncien a continuació:

53è Premi Prudenci Bertrana de novel·la (dotat amb 30.000 euros), al qual s’han presentat setanta-set obres. El jurat constituït per Montse Barderi, Xavier Cortadellas, Gemma Lienas, Care Santos i Glòria Gasch, l’ha atorgat a la novel·la Dues dones, presentada sota el pseudònim de «Virginia Kurtz». Oberta la plica corresponent, resulta ser-ne autora Núria Esponellà i el títol definitiu de l’obra és ÀNIMA DE TRAMUNTANA.

ÀNIMA DE TRAMUNTANA de Núria Esponellà és una novel·la sobre dues dones d’èpoques molt distants que s’enfronten a les dificultats de la vida a la recerca del seu sentit.

43è Premi Miquel de Palol de poesia (dotat amb 2.400 euros), en el qual han participat setanta reculls poètics. El Jurat, integrat per Lluís Calvo, Teresa Costa-Gramunt, Rosa Font, Pere Gimferrer i Víctor Obiols, proclama guanyador el poemari titulat SEMPRE ÉS TARD de Maria Josep Escrivà.

Es tracta d’una veu poètica íntima, cada cop més lúcida i madura, que persegueix la convivència entre el desig i el dolor.

41è Premi Carles Rahola d’assaig (dotat amb 6.000 euros), al qual s’han presentat vint-i-un originals. El jurat, format per Francesc-Marc Àlvaro, Mita Casacuberta, Ingrid Guardiola, Joaquim Nadal i Josep Lluch, ha proclamat com a guanyadora l’obra titulada JOSEP PLA O LA VITALITAT signada per Xavier Febrés.

El text guardonat interpreta la vida de Josep Pla a través dels llibres publicats a cada època i destria la genialitat literària en una obra tan extensa.

35è Premi Ramon Muntaner de novel·la juvenil (dotat amb 6.000 euros). S’hi han presentat vint-i-vuit obres. El jurat, integrat per David Cirici, Núria Martí, Montserrat Martín, Francesc Miralles i Patrizia Campana, ha premiat per unanimitat la novel·la SENSE CODI DE BARRES, de l’autora Ruth Tormo Benavent.

L’obra narra la història de l’Amina, una noia que treballa cosint en un taller de Bangladesh, i escriu una nota d’auxili amagant-la en un pantaló. Descobreix la nota el Víktor, un noi que estudia en un institut a Barcelona. Trobar l’autor del missatge es converteix en el seu repte.

La Nit Literària de la Fundació Prudenci Bertrana tindrà lloc el 22 de setembre a l’Auditori de Girona, i aquella mateixa jornada s’atorgaran també els premis CERVERÍ de lletra de cançó i LLETRA per a projectes digitals de literatura catalana. El mateix dia 22, com ja és habitual, es convocarà una roda de premsa amb els guardonats de tots els premis, que estaran a disposició dels mitjans per parlar de les obres guanyadores. Els llibres arribaran a les llibreries el 23 de setembre.