Notícies

La Fundació Prudenci Bertrana convoca el primer premi que honora una escriptora: Aurora Bertrana

By 17 de febrer de 2022gener 24th, 2023Cap comentari, sigues el primer!
Logotip premi traducció a una obra

Aurora Bertrana (Girona, 1892 – Berga, 1974) és una escriptora catalana que destaca per la literatura de viatges i la memorialística. La seva vocació literària es despertà de ben petita i la va seguir tenaçment fins al final dels seus dies. Primer, però, va estudiar música i es va guanyar la vida a Suïssa com a violoncel·lista. Des d’allà va començar a publicar les seves impressions i experiències, en forma d’articles, a diaris i revistes de Catalunya. Va continuar fent-ho des de la Polinèsia, on va viure tres anys. D’aquí van sortir els reculls de narracions Paradisos oceànics (1930) o Peikea, princesa caníbal (1934). Va obtenir un gran èxit amb aquestes obres obertament modernes no només pel gènere, sinó també per la temàtica i pel tractament que en fa. En aquesta mateixa línia va publicar El Marroc sensual i fanàtic (1936).

El seu compromís social i polític la va obligar a exiliar-se a Suïssa l’any 1938, on va passar dificultats i estretors. Va tornar a Catalunya l’any 1948. Va publicar Tres presoners (1957) i Entre dos silencis (1958), dues novel·les sobre la guerra a Europa, singulars dins de la literatura catalana. La novel·la Vent de grop (1967), va ser adaptada al cinema per Rovira Beleta i protagonitzada per Joan Manuel Serrat. La seva darrera gran obra són els dos volums de les seves Memòries, publicats l’any 1973 i -pòstumament- el 1975. Amb el seu pare Prudenci Bertrana, de qui va publicar una biografia, va escriure la novel·la L’illa perduda, l’any 1935. La Biblioteca de la Universitat de Girona conserva el fons documental i bibliogràfic de Prudenci i Aurora Bertrana.

Aurora Bertrana va ser una de les persones que va donar suport al premi Prudenci Bertrana l’any 1968, origen dels Premis literaris de Girona, al costat de Josep Pla, Santiago Sobrequés, Pere Ribot, Joan Oliver, Salvador Espriu, Ramon Folch i Camarasa, Francesc Moll, Néstor Luján, Xavier Rocha, Antoni M. Badia i Margarit. Va formar part del primer jurat del premi juntament amb Fèlix Casellas, Modest Prats, Maurici Serrahima, Josep Maria Solà i Camps, Joan Teixidor i Joaquim Molas. I de jurats d’anys successius, com a presidenta. Fins que va anunciar la seva voluntat de dimitir l’any 1971, que va fer efectiva l’any 1973. Aurora va ser un puntal dels premis.

Era just i necessari que el primer dels Premis Literaris de Girona que vol honorar una escriptora sigui dedicat a Aurora Bertrana. Com a homenatge a una escriptora potent avançada al seu temps i a una dona lluitadora. Just, a més, aquest any 2022 que fa 130 anys del seu naixement.

La Fundació acorda concedir el Premi Aurora Bertrana a la traducció d’una obra literària ja publicada. La tradició de dir en català obres escrites en altres llengües ve de lluny, ha permès enriquir la nostra llengua i eixamplar el nostre entorn. Amb aquest premi la Fundació vol posar en valor la tasca dels traductors que transmeten la veu dels escriptors, sense perdre la pròpia.

A partir d’aquest any els Bertrana seran més Bertrana que mai.